Gepubliceerd: (2024-01-29)
Het aantal ongevallen in het verkeer neemt toe. Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met vier procent in 2023 vergeleken met 2022. Het aantal verkeersongevallen met letsel steeg met zes procent. Een oorzaak is dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar een andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen.
“Telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep/verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas, het speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van verkeersongevallen”, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist Verkeer & Letsel bij DAS.
Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld
Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. ‘De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, geeft Groenewegen aan. ‘Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien.”
Bewijzen dat ongeval ook was gebeurd zonder appen achter het stuur
“Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.”
Bron: Juridisch dienstverlener DAS