Gepubliceerd: (2025-12-16)
Het is bijna vanzelfsprekend hoe wij in de auto zitten en het voor lief aannemen dat wij altijd goed achter het stuur zitten. Een verkeerde, onderuitgezakte houding kan naar het onderbewustzijn een verkeerd signaal (het is tijd om te gaan slapen) afgeven en leiden tot vertraagde reactie en verminderd uithoudingsvermogen op het vlak van rijden.
Wij kennen ze allemaal, de naar het midden hangende bestuurders die net boven het dashboard uitkijken en voor hun gevoel vlotjes en soepel door het verkeer flitsen. Zolang het goed gaat kunnen zij met 1 hand sturen maar in noodsituaties zullen zij onvoldoende controle over het stuur hebben en het voertuig niet goed kunnen corrigeren. Op lange termijn zullen zij ook fysiek klachten van die verkeerde houding ervaren.
Door een juiste zit- en stuurhouding, in combinatie met goed afgestelde spiegels en schone ramen, zien wij meer en kunnen we tijdig, op de juiste manier én met controle reageren en worden wij minder snel met fysieke klachten geconfronteerd.
Door de bovenbenen goed te laten rusten op de zitting van de stoel, met een kleine ruimte tussen de zitting en de knieholte, wordt de druk van het lichaamsgewicht verdeeld en treedt minder snel “zadelpijn” of dove, tintelende ledematen op.
Als wij te laag zitten en de handen te hoog aan het stuur houden (boven harthoogte), treedt er eerder vermoeidheid op omdat het bloed minder goed naar de handen stroomt. Hierdoor is er mogelijk minder krachtige controle in moeilijke situaties.
Door goed achterin de stoel te gaan zitten heeft de onderrug voldoende steun, waardoor de belasting minder is en rugklachten minder snel optreden. Eventueel de lendensteun naar behoefte instellen. Na ongeveer 2 uren rijden even stoppen en wat bewegen zorgt ervoor dat wij weer fris verder kunnen. Bij wisselen van bestuurder uiteraard de stoel- en spiegelafstelling aanpassen om de weg veilig te kunnen vervolgen.
Hoe kan een goede kijktechniek bijdragen aan belastbaarheidsverhoging
Door vóór het afslaan rustig over de schouder te kijken en niet meerdere keren achter elkaar snel, wordt de nek maar ook de nekspieren minder belast. Beter een keer goed waarnemen dan een meerdere keren slecht. Mensen die al gespannen in de auto zitten merken dit vaak in hun nek en door de juiste rustige kijktechniek wordt die belasting verminderd.
Met name onze cliënten, die vaak fysiek klachten hebben welke veroorzaakt zijn door een ongeval, zijn gebaat bij het verhogen van hun belastbaarheid. Ogenschijnlijk kleine aanpassingen leveren wellicht net dat stukje extra waardoor zij al minder mobiliteitsafhankelijk zijn.
Vooruit kijken, vooruit denken en vooruit handelen voorkomt last minute (schrik) reacties en kost minder energie.
Martin Overmars,
Begeleider RaNed