Gepubliceerd: (2024-05-28)
Er komen nieuwe, strengere regels voor rijscholen om de misstanden in de sector tegen te gaan. Het demissionaire kabinet volgt hiermee een advies op om het slagingspercentage te verhogen en beginnende automobilisten veiliger te laten rijden.
Zo wordt het volgen van rijlessen verplicht. Nu mag iedereen die dat wil ook zonder rijopleiding afrijden. Daarnaast worden de leerdoelen duidelijker. "Denk dan bijvoorbeeld aan de verplichting om tijdens de opleiding in het donker te hebben gereden, om een keer 130 te hebben gereden en om 'sociaal rijgedrag' te bespreken", zo schrijft het ministerie van Infrastructuur.
Het rijonderwijs wordt opgeknipt in vier fasen, met steeds moeilijker verkeerssituaties om te oefenen. Tussentijds wordt met de leerling, ouders of rij-instructeur gekeken wat de leerling heeft geleerd en wat beter moet. Door het nieuwe leerplan zal ook het examen veranderen, maar hoe is nog niet precies duidelijk. Om de kosten niet te veel op te laten lopen, blijft er één theorie-examen en één praktijkexamen.
Rij-instructeurs worden verplicht een opleiding te volgen bij een erkend opleidingsinstituut. Elke vijf jaar moeten instructeurs zelf ook weer een theorie- en een praktijkexamen doen. Als een instructeur drie keer een onvoldoende haalt, verliest deze zijn bevoegdheid.
Het kan zijn dat rijlessen door de strengere eisen duurder worden, maar daar staat tegenover dat meer mensen in een keer slagen, wat ze een hoop geld bespaart. Nu is het slagingspercentage 52 procent. De helft moet dus weer examen doen, met alle kosten van dien.
"We verwachten dat jongeren eerder zullen slagen voor hun rijbewijs", zegt demissionair minister Harbers. "Frauderen tijdens het examen, instructeurs die je bewust te vroeg laten afrijden, lespakketten die de indruk geven dat je 'snel' je rijbewijs kunt halen. Het zijn misstanden die moeten worden aangepakt."
Om de kwaliteit van het rijonderwijs blijvend te controleren en te verbeteren wordt er een Adviescommissie Rijonderwijs opgericht. Hierin komen vertegenwoordigers van de rijschoolbranche, exameninstituut IBKI, het CBR, het ministerie en onderwijskundigen.
Bron: NOS.nl