Gepubliceerd: (2024-06-24)
Vanaf 7 juli moeten nieuwe auto’s in heel Europa uitgerust zijn met verschillende rijhulpsystemen. Volgens voorspellingen van autoverzekeraars zal de noodremassistent een grote rol spelen bij het voorkomen van ongelukken. “We gaan ervan uit dat de noodremassistent de frequentie van auto-ongelukken waarbij derden gewond raken met in totaal 8 tot 9% of meer dan 200.000 ongelukken per jaar kan verminderen als alle auto’s ermee zijn uitgerust”, zegt Jörg Asmussen, directeur van de Duitse Vereniging van Verzekeraars (GDV).
Maar omdat nieuwe auto’s en daarmee de verplichte assistentiesystemen slechts langzaam wijdverspreid raken in de voertuigpopulatie, zal het meer dan tien jaar duren voordat het zover is. Verzekeraars verwachten niet dat noodremsystemen voor 2035 volledig wijdverspreid zullen zijn.
Extra technologie maakt reparaties duurder
Andere rijhulpsystemen zouden daarentegen veel kleinere effecten hebben: Zo zal het waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, dat ook verplicht is, de frequentie van ongevallen waarschijnlijk met minder dan één procent verminderen. “Rijhulpsystemen hebben helemaal geen invloed op veel soorten schade en voorkomen in de praktijk minder ongelukken dan in theorie,” zegt Asmussen.
Hij wijst ook op een ander effect van rijhulpsystemen: De extra technologie maakt reparaties duurder. “Nieuwe technologie zoals sensoren en camerasystemen moeten bij schade worden vervangen of opnieuw worden gekalibreerd. Een rijhulpsysteem maakt het vervangen van een voorruit bijvoorbeeld ongeveer 25% duurder,” zegt Asmussen.
De EU-Commissie verwacht dat verplichte rijhulpsystemen tegen 2038 meer dan 25.000 dodelijke ongevallen en minstens 140.000 ernstige verwondingen in Europa zullen voorkomen. Naast de noodremassistent en het waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, moeten alle nieuwe auto’s vanaf 7 juli 2024 uitgerust zijn met slaperigheidsdetectie en een snelheids- en achteruitrijassistent.
Bron: riskenbusiness.nl