Motorkleding niet verplicht, wel verstandig: ‘Mannen overschatten zichzelf’

Gepubliceerd: (2023-07-13)

Een valpartij van een motorrijder en passagier afgelopen weekend in Arnhem, roept vragen op over het dragen van motorkleding. Op een motor is alleen het dragen van een helm verplicht. De wet schrijft niets voor over het dragen van beschermende kleding.

Op Twitter reageert de politie op het ongeval van zondagavond: “Zorg dat je, ondanks het warme weer, goede motorkleding draagt. De gruwelijke foto’s gaan we niet delen, wij zijn er stil van en hopen dit niet vaker te zien.”

Voor elk wat wils

“Je hebt nu voor elk seizoentype goede kleding. Ik zit al zo’n 20 jaar hier. En in die tijd is er een enorme ontwikkeling in de kleding geweest”, zegt Arjan Everink van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) in Arnhem: “Er is voor elk wat wils. Er is ook trendgevoelige kleding. Voor vrouwen is er ook speciale kleding, zodat die niet meer die mannenpakken aan hoeven.” Het argument dat er geen goede beschermende kleding is voor de warme dagen, telt volgens hem niet: “Het gaat om het besef van veiligheid. Het is van belang tegen glijschade.”

Volgens Everink weet elke motorrijder dat ‘ie kwetsbaar is: “Iedereen weet dat je schaafwonden op kunt lopen als je met de fiets valt. Als volwassene, of als kind. Je weet dus dat als je met 80 of 90 of 100 kilometer per uur met de motor valt, dat je er dan verschrikkelijk uitziet. Het is dus geen onwetendheid, maar meer de instelling ‘ik rij voorzichtig, dit gebeurt mij niet’.”

“Vooral jonge motorrijders duwen dat weg. Die willen alleen naar de leuke dingen kijken”, zegt Everink: “Zeker jonge mannen hebben de neiging zichzelf te overschatten. Dat is iets met testosteron, dat is niet bewust. Wijsheid komt met de jaren.”

Niet wettelijk vastleggen

Everink wil vanuit de KNMV niet belerend zijn: “Het is ook eigen verantwoordelijkheid”, zegt hij. Wel wil hij motorrijders bewust maken: “Onderzoek van de SWOV (het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, red.) laat zien dat je als motorrijder per gereden kilometer 30 keer meer kans maakt om bij een ongeluk betrokken te zijn.”

Toch ziet hij geen oplossing in het wettelijk verplicht stellen van beschermende kleding: “Je moet het dan ook kunnen handhaven. Want dat betekent ook dat je vast moet leggen wat kleding is, wat het goede materiaal is, hoe de stiksels moeten zijn, en welke protectie het biedt.”

Hij zoekt het dus vooral in voorlichting. Dat begint volgens hem ook al bij de motorrijles: “Het begint bij de instructeur. Als die tijdens de les al iets voordoet zonder helm op, dan geeft die een slecht voorbeeld aan de leerling.”

Bij het CBR-examen ben je overigens wél verplicht om beschermende kleding te dragen: “Je moet een goede helm op, beschermende kleding en handschoenen dragen. En hoge laarzen die de enkel bedekken.”

Bron: omroepgld.nl