Independer zet meest risicovolle plekken met kans op fietsongelukken op een rij: Zuid-Holland het gevaarlijkst voor fietsers, Leiden koploper

Gepubliceerd: (2023-09-07)

Nu de scholen weer beginnen heeft Independer de meest risicovolle plekken met kans op fietsongelukken op een rijtje gezet. In Zuid-Holland vinden jaarlijks maar liefst 4.500 fietsongelukken plaats. Dat is goed voor 30% van het totale aantal ongelukken met fietsers in ons land. Verder is het op de tweewieler vooral uitkijken in Leiden, Wassenaar en Noordwijk. Ook zijn er meer ongelukken met elektrische fietsen. Dit blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat en de politie.

Nederland is een fietsland. “Toch zijn er in totaal 14.936) fietsongelukken en dat komt neer op gemiddeld 8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Daar zit de provincie Zuid-Holland flink boven met 12,1 ongevallen. Gevolgd door Noord-Holland met 9,9 ongevallen en Overijssel met 8,8 ongevallen. Zeeland met 5,1 en Drenthe met 4,7 ongevallen per 10.000 inwoners staan dan weer onderaan.

  1. Zuid-Holland, 12,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Noord-Holland, 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Overijssel 8,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Groningen, 8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Gelderland, 7,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  6. Noord-Brabant, 7,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  7. Utrecht, 6,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  8. Limburg, 6,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  9. Friesland, 5,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  10. Flevoland, 5,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  11. Zeeland, 5,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  12. Drenthe, 4,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Benieuwd hoe veilig jouw gemeente is voor fietsers? Bekijk dan de lokale kaartjes van Independer.

Vooral oppassen in Leiden en Wassenaar

Op gemeenteniveau zijn de uitschieters veel groter. Het Zuid-Hollandse Leiden is de onveiligste gemeente van heel Nederland. Hier gebeuren per jaar zelfs 23,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dat is bijna 3 keer zoveel als het landelijke gemiddelde van 8,5.

  1. Leiden, Zuid-Holland: 23,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Wassenaar, Zuid-Holland: 21,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Noordwijk, Zuid-Holland: 20,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Midden-Delfland, Zuid-Holland: 20,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Den Haag, Zuid-Holland: 19,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  6. Bloemendaal, Noord-Holland: 18,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  7. Texel, Noord-Holland: 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  8. Katwijk, Zuid-Holland: 17,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  9. Delft, Zuid-Holland: 16,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  10. Rijswijk, Zuid-Holland: 16,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners

“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ongeveer 2000 en dat komt neer op zo’n 15% van het totaal aantal ongelukken. Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog voldoende partijen die dit wel doen. Dus je moet even goed zoeken en vergelijken”.

Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan is de automobilist meestal de klos

Bij ruim de helft van alle fietsongevallen is een auto betrokken (52%). In Limburg gaat het zelfs om twee derde van alle ongelukken (66,7%). Ook in Drenthe worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (61,9%). Independer verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/onderzoek/fietsongevallen-2023

Bron: riskenbusiness.nl