Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.
Gepubliceerd: (2024-11-11)
SWOV start in 2025 in samenwerking met CROW een grootschalig onderzoek naar ontwerpelementen die de veiligheid van kwetsbare verkeerdeelnemers op rotondes kunnen beïnvloeden. Voor dat onderzoek vragen SWOV en CROW wegbeheerders om mee te doen.
Hoewel de rotonde van alle kruispunttypen de veiligste is, zijn er nog genoeg vragen of en hoe die veiligheid vergroot kan worden. Welk verschil maakt een eenrichtingsfietspad bijvoorbeeld ten opzichte van een fietspad met twee richtingen? Kan het ontwerp van de rotonde het zicht voor afslaande automobilisten op rechtdoor gaande fietsers verbeteren? Voor dit onderzoek is deelname van wegbeheerders noodzakelijk. Zij kunnen enkelstrooksrotondes aanleveren die in het onderzoek kunnen worden meegenomen. Daarbij vragen CROW en SWOV ook om een financiële bijdrage om het onderzoek met een voldoende aantal rotondes uit te kunnen voeren.
Het onderzoek is onderdeel van de bredere Kennisagenda Geloofwaardig en veilig wegontwerp. Die Kennisagenda heeft tot doel om elementen van de CROW-ontwerprichtlijnen te onderzoeken en te voorzien van een sterkere en wetenschappelijke verkeersveiligheidsonderbouwing, waarbij ook de consequenties van afwijkingen voor de veiligheid inzichtelijker worden gemaakt.
Bron: riskenbusiness.nl