Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.
Gepubliceerd: (2024-04-29)
Sinds enige tijd is er een opmars van het aantal en de diversiteit van de ‘gehandicaptenvoertuigen met motor’ in de markt. Tegelijkertijd is in diverse ISO- en NEN-normen weinig vastgelegd over gehandicaptenvoertuigen en was er tot nu toe weinig bekend over het aantal verkeersongevallen waarbij een mindervalidevoertuig betrokken is. Uit onderzoek van VeiligheidNL naar het letsel als gevolg van een ongeval met dit type voortuig blijkt onder andere dat het aantal ziekenhuisopnames stijgt.
Ook heeft twee op de drie slachtoffers van een verkeersongeval met een mindervalidevoertuig ernstig letsel. VeiligheidNL heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar verkeersongevallen (met letsel) waarbij een scootmobiel of ander mindervalidevoertuig betrokken was. Het doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de omvang, de toedracht en de aard van het letsel van deze verkeersongevallen. Ook wilde het ministerie meer inzicht in de risicogroepen en wat de gevolgen voor de slachtoffers zijn. Zoals de ernst van het letsel en de directe medische kosten. De resultaten uit dit onderzoek dienen als input voor de ontwikkeling een nieuw wettelijk kader voor mindervalidevoertuigen en geven richting aan preventiemaatregelen.
Bekijk de infographic van VeiligheidNL.
Lees het volledige artikel op Letselschade.nu: Ongeval met mindervalidevoertuig leidt vaak tot ernstig letsel - Letselschade.NU