Deskundige Traumabegeleiding

Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.


17 procent meer files op de Nederlandse wegen in 2023

Gepubliceerd: (2024-01-05)

30 december 2023

De filezwaarte (lengte x duur file) op de Nederlandse wegen is in 2023 met 17 procent opnieuw fors gestegen. Dat concludeert de ANWB op basis van haar meeste recente filecijfers, gemeten op alle A- en N-wegen in Nederland. Nadat de laatste coronamaatregelen eind maart vorig jaar werden ingetrokken keerden de dagelijkse files op de wegen vrijwel direct terug. Het afgelopen jaar is de filezwaarte verder toe genomen en daarmee terug op het niveau voor corona.

Effect thuiswerken niet meer zichtbaar

Uit de dagelijks monitoring van de doorstroming op de wegen concluderen we dat het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen nauwelijks meer zichtbaar is. Niet alleen tijdens de spitsuren maar ook overdag stonden er dit jaar veel meer files. De filezwaarte tijdens de ochtendspits groeide met 10 procent en in de avondspits met 18 procent. Overdag nam het aantal files afgelopen jaar toe met 23 procent.

Uit de cijfers blijkt ook dat het aanbod files per dag sterk verschilt. Zo blijven de dinsdag en donderdag verreweg de drukste dagen met woon-werkverkeer terwijl het verkeersaanbod op vrijdagochtend nog verder is afgenomen. Daar staat tegenover dat het aantal files op vrijdag overdag het afgelopen jaar fors is gegroeid. 

Toename verkeersdrukte in meeste provincies

In de meeste provincies nam de verkeersdrukte het afgelopen jaar toe in vergelijking met 2022. In de drukste provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant groeide de filezwaarte respectievelijk met 18 en 22 procent. In Noord-Holland zelfs met 28 procent. De verkeersintensiteit op het wegennet is dagelijks zo hoog dat iedere beperking of afsluiting direct gevolgen heeft voor de doorstroming. Zo zorgden het afgelopen jaar de noodzakelijke werkzaamheden op de A29 in de Heinenoordtunnel en op de Haringvlietbrug (N57) voor veel files en extra oponthoud op de omleidingsroutes.

Invloed van het weer

De weersomstandigheden hebben het afgelopen jaar het verkeer ook diverse keren flink gehinderd. In januari en maart zorgden sneeuw en ijzel vooral in het midden en zuiden van het land voor forse verkeershinder. Voor zware regen- en onweersbuien waarschuwde het KNMI dit jaar 5 keer met code oranje. De zomerstorm Poly leidde woensdagmorgen 5 juli tot code rood en trof vooral het westen van het land en het gebied rond het IJsselmeer. De drukste spits van het jaar was op 6 april, de donderdagmiddag voor Pasen, op die regenachtige dag stond er 1491 kilometer file.

File top tien 2023

 TrajektDeeltrajekt20232022
1A27 Utrecht -> BredaLexmond - Werkendam<->1
2A27 Breda -> UtrechtGeertruidenberg - Gorinchem↑  -
3A58 Breda -> EindhovenMoergestel - Oirschot2
4A2 's-Hertogenbosch -> Utrechtknp. Empel - Kerkdriel-
5A2 Utrecht -> ‘s-HertogenboschCulemborg - Zaltbommel↑  6
6A4 Den Haag -> RotterdamDen Haag-Zuid - Ketheltunnel3
7A4 Amsterdam -> Den HaagRoelofarendsveen - Zoeterwoude↑  8
8A15 Rotterdam -> GorinchemHendrik-Ido-Ambacht -  Sliedrecht↓ 4
9A50 Arnhem -> Eindhovenknp. Valburg - knp. Bankhoef↑  10
10A1 Apeldoorn -> AmsterdamVoorthuizen - Hoevelaken↓ 5


File top tien ochtendspits

 TrajektDeeltrajekt20232022
1A12 Duitse grens -> ArnhemZevenaar - Duiven<->1
2A27 Breda -> UtrechtGeertruidenberg - Gorinchem↑  4
3A1 Apeldoorn -> AmsterdamVoorthuizen - knp. Hoevelaken2
4A4 Den Haag -> AmsterdamLeidschendam - Zoeterwoude6
5A2 's-Hertogenbosch -> Utrechtknp. Empel - Waardenburg <->  5
6A58 Breda -> EindhovenMoergestel - Oirschot3
7A2 Maastricht -> EindhovenBudel - afrit Valkenswaard↑  8
8A16 Breda -> Rotterdamknp. Zonzeel - Zevenbergschen Hoek↑ -
9A50 Arnhem -> Eindhovenknp. Valburg - knp. Bankhoef↓  7
10A28 Zwolle -> UtrechtNijkerk - knp. Hoevelaken↑ -


File top tien avondspits

 TrajektDeeltrajekt20232022
1A27 Utrecht -> BredaLexmond - Werkendam<->1
2A4 Amsterdam -> Den HaagRoelofarendsveen - Zoeterwoude<->2
3A2 Utrecht -> 's-HertogenboschCulemborg - knp. Deil4
4A4 Den Haag -> RotterdamDen Haag-Zuid - Ketheltunnel3
5A27 Almere -> UtrechtDe Bilt - knp. Rijnsweerd-
6A1 Amsterdam -> Apeldoornknp. Hoevelaken - Barneveld5
7A15 Rotterdam -> GorinchemHendrik Ido Ambacht - Sliedrecht6
8A2 's-Hertogenbosch -> Utrechtknp. Empel - Waardenburg-
9A10 Ring Amsterdam -> Amersfoortknp. De Nieuwe Meer - knp. Amstel-
10A16 Rotterdam -> BredaDordrecht - knp. Klaverpolder-


File top tien N-wegen

 TrajektDeeltrajekt20232022
1N57 Rotterdam -> Middelburgaansluiting A15 - Hellevoetsluis4
2N206 Katwijk -> Zoetermeerbij Leiden1
3N50 Emmeloord -> Zwollebij Kampen-Zuid2
4N247 Amsterdam -> Hoornbij Broek in Waterland3
5N233 Kesteren -> Veenendaalbij Rhenen8
6N242 Alkmaar -> Middenmeerbij Alkmaar5
7N50 Zwolle -> Emmeloordbij Kampen2
8N219 Rotterdam -> Capelle ad IJsselbij Zevenhuizen10
9N214 Papendrecht -> Leerdamkruising Ottoland - aansluiting N216-
10N7 Ringweg Groningenknp. Euvelgunne - knp. Julianaplein-


Ontwikkeling filezwaarte per provincie

Provincie2023
Friesland0%
Groningen36%
Drenthe - 1%
Flevoland2%
Overijssel- 13%
Gelderland8%
Noord Holland28%
Utrecht12%
Zuid Holland18%
Zeeland50%
Noord Brabant22%
Limburg24%

Bron: ANWB Verkeersinformatie