24 7

Automotive industrie ondervindt tegenslag verkoop aantal stekkerauto’s: toekomstprognose blijft goed

23-05-2017



Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen vorig jaar met ruim een kwart toegenomen. De stijging is een stuk lager dan een jaar eerder. Door fiscaal gunstige regels kwamen er in 2015 45.000 nieuwe stekkerauto’s bij. Die bijtellingsregels veranderden in 2016 waardoor het aantal nieuw verkochte stekkerauto’s is gehalveerd ten opzichte van 2015.

 Automotive industrie ondervindt tegenslag verkoop aantal stekkerauto’s: toekomstprognose blijft goed

In 2016 kwamen er 22.500 plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen bij zodat er nu ruim 109.000 van dit type voertuigen in het Nederlandse wagenpark zitten. Van de stekkerauto’s is 87 procent een plug-in hybride en 13 procent volledig elektrisch.

 

Over dertig jaar rijden we allemaal in software-gestuurde auto’s

Volgens auto-expert en universiteitshoogleraar Control Systems Technology aan de TU Eindhoven Maarten Steinbuch is de verwachte stijging vooral tegengevallen door de verhoogde bijtelling. De bijtelling steeg begin januari 2016 van 7 naar 15 procent voor hybrides. De bijtelling voor zware leaseauto’s werd daarentegen verlaagd. Daarna is volgens Steinbuch de verkoop van plug-inhybrides ingestort. Steinbuch gelooft echter dat de tegenvaller van tijdelijke aard is. De hoogleraar is van mening dat we over een jaar of dertig allemaal in een elektrische software-gestuurde auto rijden. “De belangrijkste doelstelling bij deze ontwikkeling is dat we de 1,4 miljoen mensen die per jaar wereldwijd door verkeersongelukken om het leven komen met 90% verminderen. We zien al dat bepaalde automerken hier op inspelen. Een van de grotere automerken adverteert nu met ‘in de toekomst nooit meer ongelukken’.” Steinbuch is één van de sprekers op het am: innosurance event op 27 juni van dit jaar waar hij onder andere zal spreken over de toekomst van de automotive industrie voor verzekeraars.

 

Bron: Amweb