Swov luidt noodklok over stijgend aantal verkeersdoden

18-10-2019



Afleiding door de smartphone, te hoge snelheid en minder politiecontroles zijn de belangrijkste oorzaken.

 


Het negeren van rode kruizen boven rijbanen wordt als belangrijke factor genoemd van ongevallen. (Foto: Shutterstock)

Het aantal ongelukken op snelwegen is in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld: van 17 duizend ongevallen in 2014 naar ruim 38 duizend in 2018. In 2014 vielen er 63 dodelijke slachtoffers op de snelweg, terwijl dat er vorig jaar 81 waren. "Een zorgwekkende ontwikkeling", meldt onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) vandaag. Vooral het aantal kop-staartbotsingen in de staart van files is gestegen. Eerder bleek uit andere onderzoeken ook al dat het aantal verkeersongevallen en - slachtoffers toeneemt. 

Meer politiecontrole

Swov wijt het hoge aantal ongevallen aan onoplettendheid bij berijders, in combinatie met zogenoemd 'bewust risicogedrag', zoals het gebruik van infotainment en de smartphone. Maar ook het negeren van een rood kruis op de rijbaan, te hard rijden (oplopend tot 40 kilometer boven de limiet), alcohol- of drugsgebruik spelen een grote rol. Daarbij zouden automobilisten te veel vertrouwen op de cruisecontrol.

Minder surveillerende verkeersagenten langs de snelweg leidden volgens Swov tot meer verkeersdoden. Het aantal controles en het niveau van toezicht zou hoger moeten om de snelwegen veiliger te maken. Vooral merkbare controles zouden invloed hebben op veiliger verkeersgedrag. Handhaving van de regels op de snelweg kreeg de afgelopen jaren onvoldoende prioriteit volgens SWOV, mede door veranderingen van het Korps Landelijke Politie Diensten.
Het streven naar nul verkeersdoden is al langere tijd het streven van beleid op nationaal- en Europees niveau. Ook de inzet en veilig en goed gebruik van ADAS systemen heeft prioriteit, zeker sinds diverse partijen voor de zomer het ADAS convenant ondertekenden.