Deskundige Traumabegeleiding

Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.


Hoog letselrisico bij auto-ongelukken: Ongevalkans Generatie 50 Plus 3,5 keer groter dan bij jongeren, bij vrouwen risico dubbele van bij mannen

Gepubliceerd: (2024-10-21)

“Alle ernstige crashconstellaties zijn aanzienlijk gevaarlijker voor inzittenden boven de vijftig”, zegt UDV-hoofd Kirstin Zeidler. Auto’s zijn steeds veiliger geworden, zoals blijkt uit het relatief lage aandeel ernstig letsel: ongeveer 14% van de auto-inzittenden ouder dan 50 jaar in Duitsland die bij ongevallen betrokken zijn, loopt matig ernstig tot ernstig letsel op (naar schatting ongeveer 8.000 mensen in 2023). “Maar autogordels en airbags hebben zich de afgelopen twintig jaar weinig ontwikkeld. Ze redden ongetwijfeld levens, maar zijn niet ideaal, zeker niet voor de groeiende groep ouderen.”

Beveiligingssystemen voor ouderen; Crashtestdummies te jong

Bij ongevallen werken bevestigingssystemen doorgaans op maximale intensiteit en ongeacht de ernst van het ongeval of de leeftijd van de inzittenden. Daarbij bereikten ze krachten die bij oudere mensen sneller tot ernstig borstletsel leidden, omdat de botten brozer waren en de spieren zwakker.“Beter zijn adaptieve veiligheidssystemen die, afhankelijk van het crashscenario, slechts zoveel kracht uitoefenen als nodig is op de inzittenden om hen veilig te beschermen tegen het raken van voertuigonderdelen”, zegt Zeidler.

In de toekomst zal de modernste sensortechnologie kunnen inschatten hoe ernstig het dreigende frontale ongeval zal zijn en hoe oud de inzittenden zijn. Op basis hiervan kunnen gordels bij middelzware ongevallen specifiek de kracht van de beperking verminderen voordat de airbag de resterende energie op een afgemeten manier absorbeert, waardoor de gevolgen van verwondingen worden verminderd. “De crashtestdummy’s die al ruim dertig jaar in gebruik zijn, weerspiegelen niet voldoende de vergrijzende bevolking”, zegt Zeidler. De modernste dummy-generatie (‘Thor’) is een stap in de goede richting, maar het gebruik ervan moet gepromoot worden en er moeten grenswaarden voor ouderen gesteld worden.

Grootte en zitplaatsen zijn cruciaal

Volgens het UDV-onderzoek beïnvloeden ook de zitplaats, lichaamsgrootte en voertuiggrootte de gevolgen van een ongeval: inzittenden van kleine auto’s zouden aanzienlijk ernstiger gewond raken dan in grotere, zwaardere voertuigen. Vrouwen zitten vaker in kleinere auto’s en mannen zitten vaker in grotere auto’s. De UDV roept fabrikanten op om kleine auto’s veiliger te maken en de compatibiliteit van grotere voertuigen te verbeteren.

Bij een frontale botsing loopt de passagiersstoel anderhalf maal zoveel risico op letsel als de bestuurdersstoel. Vrouwen zitten vaker op de passagiersstoel dan mannen. Het risico voor vrouwelijke passagiers is bijna twee keer zo groot als voor mannelijke passagiers. De UDV gaat ervan uit dat de kleinere gemiddelde lengte van vrouwen hierbij een sleutelfactor is, maar ziet behoefte aan verder onderzoek. Ook voor mensen met een klein postuur is de bestuurdersstoel problematisch: om het gas-, rem- en koppelingspedaal te bedienen, moeten ze de stoel vaak dicht bij het instrumentenpaneel duwen, wat bij frontale botsingen tot verwondingen aan de onderste ledematen leidt. Zeidler: “Voor kleine mensen moet de ergonomie beter, bijvoorbeeld met individueel verstelbare pedalen of meer beenruimte.”

Bron: riskenbusiness.nl