Deskundige Traumabegeleiding

Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.


ANWB presenteert Top-5 irritaties weggebruikers: Blijven hangen op linker- of middenbaan staat op 1

Gepubliceerd: (2024-10-17)

Blijven hangen op de middelste of linkerbaan is de grootste ergernis van weggebruikers, zo blijkt uit een recent onderzoek van de ANWB,  naar grootste verkeersirritaties. De ruim 1.500 respondenten geven niet alleen aan waar hun ergernissen liggen, ook waaraan zij zich in het verkeer schuldig maken. 

Top 5 irritaties op de weg

 

1. Op de linker of middelste baan blijven hangen zonder auto’s in te halen.
2. Bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen.
3. Bumperkleven.
4. Te felle lichten (nieuwe ledlampen) of verkeerd afgestelde koplampen.
5. Telefoongebruik in de auto: niet-handfree bellen of appen achter het stuur.

Tijdens de uren op de snelweg is de grootste irritatie: op de linker of middelste baan blijven hangen zonder auto’s in te halen (51%). Gevolgd door: auto’s die bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen, en bumperkleven (beide ruim 29%). Ook te felle lichten wordt als een grote ergernis ervaren. En dan voornamelijk de nieuwe ledlampen. Maar niet goed afgestelde koplampen wordt ook vaak genoemd. Nog een grote irritatie is (vindt 22%) het telefoongebruik in de auto: niet-handsfree bellen en appen achter het stuur (hierop staat een boete van 420 euro). Want zo geven de respondenten aan, dan rijdt de appende of bellende persoon langzamer, blijft onnodig hangen op de middelste of linkerbaan en gaat slingeren.

Het goede voorbeeld geven

Rechts inhalen dan maar (boete: 300 euro)? Nee, ook dit scoort hoog op de irritatieladder. Maar, geven sommigen eerlijk toe: dat doen ze zelf ook weleens. Vooral als auto’s op de middelste of linkerbaan hangen, langzaam rijden en niet opzij gaat. Ondanks het seinen. Uiteindelijk besluiten velen er dan maar rechts voorbij te zoeven. En zo proberen ze de middelstebaanrijder bewust te maken dat ‘ie naar rechts moet. Hoewel dit door de rijder in kwestie niet altijd als zodanig wordt ervaren. Zo blijkt uit het onderzoek. Want rechts inhalen, ook al doe je het zelf, wordt als onbeschoft beschouwd. Wat opvalt is dat iets minder dan een kwart aangeeft dat de spitsstrook eng is en ze daarom op de middelste baan blijven rijden. De boosdoener hier is de doorgetrokken streep. Maak er een gewone rijbaan van, opperen respondenten. En als we dan in de spits zitten: Kunnen de bruggen alsjeblieft dicht blijven? Ook een ergernis van velen.

Irritant: inhalen op N-wegen en in de stad

Op de N-wegen geeft ruim 38% aan dat de grootste irritatie ligt in inhalen waar het niet kan of gevaarlijk is (boete: 300 euro). Op de voet gevolgd door felle lichten, bumperkleven en bellen, maar ook: te langzaam rijden. Een respondent neemt alleen nog maar N-wegen. “Het duurt wat langer, maar je ziet veel meer, het is rustiger rijden en zo vermijd ik de irritante haantjes op snelwegen.” Nog een grote irritatie op de N-wegen: geen richting aangeven, zowel bij inhalen, afslaan als op rotondes. Veel deelnemers vragen dan ook of er een cursus ‘knipperlichtgebruik’ kan komen. En dan zijn er ook nog twee opvallende ergernissen binnen de bebouwde kom: Doorrijden bij een zebrapad wanneer mensen willen oversteken en inhalen in de binnenstad.

Dit kost een verkeersboete in 2024 

Agressief

Ruim 60% geeft aan dat ze de regel-aan-de-laars-lappende weggebruikers attenderen op hun irritante rijgedrag. Bijvoorbeeld door met de lichten te seinen, te toeteren en ook schelden komt voor. Veel vrachtwagenchauffeurs hebben hier een handje van, zo blijkt. Nonverbaal en vooral verbaal worden er heel wat agressieve signalen en waarschuwingen door de geïrriteerde automobilist naar de medeweggebruiker geslingerd. Maar geïrriteerd iemand attenderen, wordt ook vaak als ergernis ervaren. Toeteren en seinen helpt niet, zo zeggen veel respondenten: “Ik ga er niet harder door rijden of die verkeersdrempel sneller nemen.” Merkgericht wordt er ook nog onderscheid gemaakt, zo krijgen de SUV-rijders van Audi, BMW en Porsche de wind van voren. Vooral vanwege te hard rijden op de snelweg. Gedraag je, met je grote, snelle auto.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat…

.. wij onszelf ook schuldig maken aan irritant weggedrag. Bijna de helft van de deelnemers houdt zich op de snel- en N-wegen niet aan de snelheid, rijdt vaak te hard en bewust een file voorbij om vervolgens extreem laat pas in te voegen. We rijden zelf ook onnodig op de middelste en linkerbaan en laten anderen er niet tussen bij ritsen. Gaan laks om met richting aangeven en een derde geeft aan regelmatig rechts in te halen. Ook kleven we geregeld aan bumpers en verlenen we best vaak geen voorrang aan fietsers en wandelaars. Maar dit komt voornamelijk, zo geven respondenten aan, doordat zij het rood licht negeren.

Fietsers, let op

Vooral fietsers krijgen ervan langs. En dan voornamelijk de appende en bellende fietsers. Omdat het te gevaarlijke situaties oplevert: ze letten niet of minder op en slingeren. Ook geen licht aan of slecht verlichte fietsen, geen richting aangeven op je fiets en de snelle e-bikes die overal langs en overheen crossen, zijn een doorn in het oog van menig automobilist.

We ergeren ons groen en geel op de weg, zo blijkt. “De grootste irritatie is andere weggebruikers”, geeft een deelnemer aan. Want als iedereen zich aan de snelheid houdt, hoeft hij niet te bumperkleven. Dat is een gouden tip. En de verschillen in maximum snelheden op de snelwegen zijn ook een grote irritatiefactor bij veel respondenten. Het maximum van 30 kilometer in de bebouwde kom en hoge verkeersdrempels worden eveneens als irritant ervaren. Maar er worden ook tips gegeven, bijvoorbeeld voor het te hard of langzaam rijden: gebruik je cruise control.

De rode draad, ondanks alle ergernissen, is: je ergeren lost niets op, er zijn veel dingen waar we niet blij van worden, maar je eraan storen helpt niet. “We moeten stoppen met ons aan elkaar te irriteren. Het is niet alleen in het verkeer, maar wij ergeren ons over het algemeen aan elkaar. Dit verhardt de samenleving waardoor er nog meer ergernissen ontstaan.” En: Het gedrag van een ander heb je niet in de hand, maar dat van jezelf wel. Zoals een respondent opmerkt: “Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie”. Welllicht iets om over na te denken.

Bron: riskenbusiness.nl